Waarom is Whatsapp zo handig?

Al sinds de tijd van sms en msn is onze manier van communicatie drastisch aan het veranderen. De komst van social media en andere bericht applicaties heeft deze verandering alleen maar een boost gegeven. Het enige wat is logisch is voor bedrijven is om zich te begeven daar waar de klanten zijn: online!Nu er toch vele effectieve en goedkope manieren zijn om als klein bedrijf je online aanwezigheid te waarborgen, schijnen wij in dit artikel het licht op WhatsApp. WhatsApp heeft nu meer dan een miljard gebruikers (1 op 7 van de wereldbevolking). En sinds 2016 heeft WhatsApp haar diensten officieel beschikbaar gemaakt voor bedrijven onder de naam WhatsApp Business.Dit, na dat WhatsApp toch al werd gebruikt door vele lokale bedrijven om haar dagelijkse werkzaamheden te managen. Zo zijn er sommige restaurants waar tafels gereserveerd kunnen worden door een simpel berichtje op WhatsApp. Ook zijn er sommige lokale kledingzaken en boekenwinkels die gebruikmaken van het berichtapplicatie en zelf rijinstructeurs die rijlessen inboeken en plannen. Waarom dan WhatsApp Business?Allereerst onderscheidt WhatsApp business met allerlei handige extra’s voor jouw bedrijf. Zo kan je meer data en analytics opslaan over je klanten en kan je betere klantenservice, aanbiedingen, verkeer, en interactie hebben met (potentiele) klanten. De handige extra’s zijn o.a.:Real-time klantenservice: In de MKB sector kan klantenservice zowel een zegen als een vloek zijn. Sommige klein bedrijven hebben er vaak moeite mee om klanten tijdig te woord te staan. Andere focussen zich juist op het klantenservice om de grote concurrenten juist zo vooruit te zijn. Of het klantenservice gedeelte goed is of niet binnen het bedrijf, met WhatsApp business kunnen klein bedrijven veel sneller reageren op klanten met een gepersonaliseerd bericht. Dat kan zowel via tekst, foto, audio of zelfs video.Feedback: WhatsApp business geeft de optie aan bedrijven om enquêtes te maken en het te versturen aan klanten via WhatsApp. Aangezien WhatsApp een reactie percentage heeft van 70% kan er met zekerheid gezegd worden dat het beter werkt dan een gewone enquête.Promotie: Dankzij WhatsApp business kunnen bedrijven gratis nieuwe producten of aanbiedingen promoten. Daarnaast is het mogelijk om actiecodes te delen of simpelweg meer bewustzijn van bepaalde producten te creëren. Ook biedt WhatsApp met het ‘Verhaal-functie’ de mogelijkheid aan bedrijven volgers continu op de hoogte te houden.Groepen: Misschien het meest interessante voor kleine bedrijven is de Groepsfunctie dat WhatsApp business biedt. Gebruikers kunnen zich aansluiten bij groepen van een bepaalde topic waar hun interessegebied ligt. En bedrijven kunnen op basis van interesses (potentiele) klanten beter bereiken.Uiteraard zijn de gewone functies zoals massa berichten nog steeds beschikbaar. Daarbij komt kijken dat bedrijven lijsten kunnen maken zoals “bestaande klanten” en “warme leads” en een speciaal bericht voor hun formuleren.Uiteindelijk is het toch altijd belangrijk om erbij te vermelden dat alhoewel het bereiken van klanten wordt versimpeld met het gebruik van WhatsApp Business, bedrijven hun klanten niet moeten overladen met berichten. Het blokkeerknopje is namelijk nog steeds beschikbaar.

2 reacties op “Waarom is Whatsapp zo handig?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now Button