9 Online marketing tips voor in de horeca

Tegenwoordig zoeken restaurantgangers hun favoriete plekken uit op hun telefoons, vergelijken ze verschillende menu’s en prijzen via handige apps, en beoordelen ze de tenten op de reviews die online te vinden zijn. Dankzij de hevige concurrentie die er bestaat in de horeca is online creativiteit van cruciaal belang. Hierbij 9 tips die jouw restaurant een duwtje in de rug kunnen geven.

Het ‘Wow’ effect

Instagram zit er vol mee en zeg nou eens eerlijk, wie doet het nou niet? Los van het feit dat het fotograferen van eten alvorens het wordt gegeten een soort cultuur is geworden, is het onderhand misschien de meest effectieve manier om jouw restaurant op de kaart te zetten.
Foto gemaakt tbv Homie Food te Rotterdam
Het creeeren van het ‘wow-effect’ door ademenemde foto’s te plaatsen van jouw eten op verschillende kanalen draagt bij aan de online aanwezigheid en naam van de restuarant. Je zou er verder voor kunnen kiezen om heel je menu te laten fotograferen door een professional (zoals wij hierboven hebben gedaan) en het vervolgens periodiek te plaatsen. Of on-the-spot je telefoon te gebruiken indien je dat voldoende vindt. Zorg er hoe dan ook wel voor dat de foto’s er zijn.98

Google+ … Ja die!

Google+ is een van de belangrijkste (als niet belangrijkste) manieren om passief restaurantgangers te trekken. Waarom? Hierom:Wanneer er op Google naar jouw restaurant wordt gezocht voor informatie gebeuren er een aantal dingen. Aan de rechterkant verschijnt er een ‘Knowledge Graph’ waarin er feiten zoals openingstijden, beschrijving en reviews te zien zijn.
Knowledge graph van Google
Mocht de informatie incompleet of incorrect zijn dan ziet de klant ook andere aanebevlingen en zoekresultaten van Google. Het hebben van een Google+ account voor jouw restaurant met de juiste informatie, de mooiste foto’s en de beste reviews voorkomt dat al geinteresseerde klanten weglopen.

Social media

Het meest voor de handliggende maar toch grootste knelpunt voor de meeste restauranteigenaren. Jouw social media moet niet in de handen zijn van degene die het het leukste vind om het te doen. Noch moet jouw social media een micro-management issue zijn dat je volledig op de voet volgt. Om het meeste uit jouw social media te halen is het van essentieel belang om vooraf duidelijke doelen vast te stellen en ernaar toe te werken.De doelen en middelen zijn afhankelijk van het type restaurant en budget en andere factoren. Echter zijn er een paar algemene vragen die gesteld dienen te worden alvorens een social media strategie wordt geschreven:
  • Op welke platformen moeten we actief zijn en waarom?
  • Hoe meten wij onze groei en waar willen we precies komen?
  • Welk budget leggen wij ervoor neer en hoe markt-conform is dit?
Verder opent social media zelf nog veel meer deuren om zo goedkoop mogelijk een heleboel mensen te kunnen bereiken.

Leer je klanten kennen

In de eeuw van data is het nog gek dat veel restaurants hun eigen klanten niet heel goed kennen. Door het gebruik van social media en een eventuele wifi-hotspot kun je gratis een database maken waarin je zorgvuldig de demografie van jouw klanten kan analyseren. Het kan je ofwel de mogelijkheid geven meer te focussen op een bepaalde niche, of juist een wake-up-call zijn waarin je je realiseert dat je jouw echte doelgroep niet goed genoeg hebt bereikt.

Email Marketing

Als we het toch hebben over een databases dan kunnen we niet stoppen nog voor we het hebben over email marketing. Het is bewezen dat Email marketing een betere door-klik percentage heeft dan Social media marketing. Voor de loyale klanten die er zelf voor kiezen om emails te ontvangen (Denk aan de AVG regels) kunnen er regelmatig aanbiedingen worden verstuurd. Zo een loyaliteitsprogramma kan groeien en kan van een gewone bezoekers een erg frequente cash-cow maken.

Vouchers

Als al het voorgaande in orde is zou men wel willen weten hoeveel geld hij er ongeveer voor terugkrijgt. Data dat te verkrijgen valt via likes en shares of email openers zijn lang niet zo accuraat om te weten hoeveel de ROI is geweest. Vouchers daarentegen zijn goede steekproeven om te kijken hoe goed jouw online marketing initiatieven het werkelijk doen.Door middel van een voucher dat alleen online te verkrijgen is en alleen geldt voor een bepaalde tijd kun je snel meten hoeveel mensen het daadwerkelijk verzilveren in jouw restaurant. Je kunt daarmee ook gelijk meten welke locatie, tekst, beeld, budget, targeting enz. Het best werk om jouw doelgroep te bereiken.

Denk aan je Google Alerts!

Google alerts zijn notificaties die je krijgt van Google wanneer iemand jouw business naam (of elk ander gekozen woord) heeft ingetypt in de zoekmachine. Dit helpt om te weten wie en hoe vaak je wordt gezocht online. Bij een disproportioneel resultaat dat zich vaak herhaald, zoals het vaak gezocht worden op Google maar weinig klanten krijgen, is het belangrijk om te kijken naar wat er mis kan zijn en hier achteraan te gaan.

Influencers

Zeker nu Instagram haar plek overduidelijk heeft opgeeist is het zeer verstandig om gebruik te maken van influencers. Bij influencers is het erg belangrijk dat wel degene met de juiste volgers benaderd wordt om voor bereik te zorgen. Verder zijn er veel kost effectieve manieren om Influencers over de vloer te krijgen. Een daarvan is om volop te netwerken en door middel van hun tags en foto’s veel mensen te kunnen bereiken.

Feedback

Net zoals een goede manager om feedback vraagt van zijn medewerkers, vraagt een restaurant eigenaar feedback van zijn klanten. Dit hoeft niet zo geavanceerd en moeilijk te zijn in tegenstelling tot wat velen denken. Feedback kan zo simpel als een paaltje met 2 knoppen zijn waar klanten aangeven tevreden te zijn met de service of niet. Zo kan de restaurant ook subtiel van klanten vragen om een review op social media achter te laten. 

Een reactie op “9 Online marketing tips voor in de horeca

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now Button