Verdubbel je omzet met simpele data-analyses!

“Nee! Wij hebben zulke ingewikkelde processen niet nodig, wij willen gewoon meer klanten.” Als ondernemers zien wij vaak door de bomen het bos niet meer. Het is ook niet gek dat de ondernemer in jou van je vraagt om je te focussen op het allerbelangrijkste: SALES!Als ondernemers zoeken wij zonder twijfel naar stabiliteit binnen het bedrijf. Maar diep van binnen wilt niemand van ons dat zijn of haar bedrijf stagneert. Alhoewel er veel manieren bestaan om stagnatie te voorkomen, zien we toch dat een van de makkelijkste (en zeker ook een van de meest effectieve methodes) niet zo populair blijkt te zijn bij kleine bedrijven.Data-analyse klinkt voor veel ondernemers al gelijk als overuren draaien en misschien zelfs nieuwe medewerkers inhuren. Terwijl het proces niet alleen simpel is, maar extreem winstgevend. Data-analyse is een proces waarbij de data geïnspecteerd wordt, opgeschoond wordt, getransformeerd wordt en gemodelleerd wordt om vervolgens de meest waardevolle informatie uit de data te halen. Om het maar wat simpeler te zeggen; Met data-analyse kijken we in principe naar de feiten om te weten of we onze zaken wellicht niet beter zouden kunnen verrichten.Kleine bedrijven draaien vaak overuren, hebben soms onmenselijk lange openingstijden, en werken in sommige jaren door heel het kalenderjaar even hard door. Het is vooral ernstig als de overtuiging bestaat dat het niet anders kan. Een simpele data-analyse dat kan aantonen welke uren van de dag er meer kosten dan winst wordt gemaakt zou de truc al kunnen doen. Zo zouden we ook kunnen weten op welke maanden en dagen van het jaar het goedkoper is om onze personeel maar op vakantie te laten gaan.Sterker nog, data-analyse helpt bedrijven ontdekken waarom bepaalde beslissingen beter of juist slechter zijn dan de ander. Maar let op! Als wij de historische data hebben weten te analyseren en onze kosten hebben kunnen verminderen, dan kunnen we ook vooruitkijken om ons te focussen op waar het allemaal uiteindelijk over gaat: SALES!Alhoewel er veel complexe modellen en processen bestaan om hier het meeste uit van te halen, geven wij hier een paar simpele handvaten. Het ezelsbruggetje dat wij gebruiken om te weten waar wij naar zoeken is GDT (Geografie, Demografie, Tijd) oftewel Waar, Wie en Wanneer.Analyseer eerst waar het meeste geld vandaan komt en waar de meeste animo heerst. Dat kan bijvoorbeeld door klanten op postcodes te categoriseren. Analyseer vervolgens wie deze klanten precies zijn met de data dat tot de beschikking van het bedrijf is (denk hier aan leeftijd, geslacht, of andere kenmerkende waarden). Kijk vervolgens wanneer welke klant iets koopt en zoek naar de trends.Vervolgens maken wij beslissingen op basis van de gevonden data. Hier is het cruciaal om onze huidige beslissingen op de proef te stellen. Investeringen die te weinig opleveren dienen vervangen te worden met potentiele kansen. En het belangrijkste van allemaal: TEST HET BEELD VAN JOUW DOELGROEP!Stel jezelf de vragen:
  1. Haalt mijn primaire doelgroep meer dan de helft van de sales binnen?
  2. Is er een bepaalde groep die met vrij weinig moeite en focus meer dan 20% oplevert?
Het hierboven genoemde proces hoeft absoluut niet zoveel tijd te kosten. Uiteraard bestaan er veel ingewikkeldere manieren die veel meer van onder de dekens halen. Echter kan een klein bedrijf genoegen nemen met simpele periodieke analyses om zo vooruit te komen.Wij geven zelf trainingen en begeleiding voor bedrijven die hun omzet ook graag willen verhogen. Meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now Button