Hoe stel ik doelen op in Google Analytics?

Doelen in Google Analytics

Een doel staat voor een voltooide activiteit, die bijdraagt ​​aan het succes van je bedrijf. Een doel op Google Analytics helpt je deze in kaart brengen. Voorbeelden van doelen zijn het doen van een aankoop (voor een e-commercesite) of het indienen van een contactformulier (voor een service gerichte website).

Waar zijn doelen op Google Analytics goed voor?

Met concrete doelen kan Analytics jou essentiële informatie bieden, zoals het aantal conversies en de conversieratio dat jij genereert op jouw website of webpagina. Als je deze informatie niet zou hebben zou het vrijwel onmogelijk zijn om te weten hoe goed jouw website het doet (en of het überhaupt goed is).


Een concreet voorbeeld van een doel is dat bezoekers op onze website ‘Vraag offerte aan’ klikken

Een offerte aanvragen is makkelijk als doel op Google Analytics te meten

Wij hebben dat als doel aangesteld op onze Google Analytics omdat dat voor ons de belangrijkste manier is om te meten hoeveel onze website is ons oplevert. Google Analytics is gelukkig niet gelimiteerd aan één doel of één bepaald soort doel. Op Google Analytics kun je veel doelen plaatsen die er voor zorgen dat jij een beter overzicht hebt op alle facetten op jouw website die waarde toevoegen aan jouw bedrijf.

Hoe stel ik de doelen op?

Stap 1: Ga naar de instellingen

Het proces van het opzetten van doelen is vrij eenvoudig. Op je Google Analytics dashboard klik je links beneden op instellingen. Op de instellingen pagina klik je op ‘Doelen’ dat op de 3e plaats van het 3e kolom aan de rechterkant te vinden is.

Google Analytics doelen kun je bij instellingen vinden

Stap 2: Maak een doel aan

Je klikt daarna op het rode knopje ‘+Nieuw Doel’. Vervolgens kies je voor het gemak een template uit die je kan gebruiken om simpele doelen te meten. Laten we voor ons voorbeeld ‘Contact opnemen’ kiezen.

Stap 3: Voeg het doel beschrijving toe

Je ziet daarna een scherm verschijnen met de doelbeschrijving. De meest accurate manier om contactformulieren via Google Analytics te meten is om de formulieren zodanig in te stellen dat ze naar een andere pagina verwijzen na het verzenden ervan.

Invoeren van doel beschrijving op Google Analytics

Stap 4: Voer de details in van je doel

Die details kun je invoeren in het volgende gedeelte. Je kan simpelweg de url daarvan invoeren onder het kopje ‘Bestemming’ achter de instelling ‘Gelijk aan’. Zou je willen dat mensen een bepaald pad volgen op je website nog voor ze een het formulier invoeren, dan kun je in de trechter nog deze details in toevoegen.

Bij het gebruik van de trechter kun je net zoveel paden selecteren

Zodra je daarmee klaar bent is je doel toegevoegd. Google Analytics zit vol met waardvolle analyse methodes. Onze specialist zou dit eenmalig voor je kunnen nakijken. Kijk voor meer info op onze pagina Google Marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now Button